fbpx

Mindfulness Jaargroep

/Mindfulness Jaargroep

Mindfulness Jaargroep

Mindfulness Jaargroep

IN EEN VASTE GROEP, EEN JAAR LANG, JE MINDFULNESS BEOEFENING UITBREIDEN EN VERDIEPEN. 

Na de acht-weekse training sta je er weer alleen voor en dat was ook de bedoeling: je leert mindfulness zelfstandig toepassen. Toch blijkt het voor velen lastig om inzichten die je hebt gehad, veranderingen die zich aandienden en de regelmatige mindfulness beoefening vast te houden.

Bevindingen die daarbij gehoord worden zijn bijvoorbeeld:

mijn oefenervaring is niet verloren gegaan maar ‘onder het stof geraakt’.

een ‘stok achter de deur’ helpt mij in de beoefening. (is een veel gehoord argument.)

ik heb de 8 weekse training gedaan en wil mindfulness graag verder verdiepen en integreren in mijn dagelijks leven.

ik heb behoefte om wekelijks een oefenmoment voor mijzelf te creëren in de bedding van een groep gelijkgestemden.

Als ook jij op zoek bent naar tools voor het inbedden en verankeren van mindfulness in jouw leven dan is de Mindfulness Jaargroep geschikt voor jou.

HET JAARPROGRAMMA:

Dit jaarprogramma biedt een bedding van geleide oefening en verdieping, educatie over en verdieping van thema’s en ruimte voor uitwisseling en reflectie.

Het jaarprogramma bestaat uit:
20 bijeenkomsten,
2 stiltedagen
3 uitwisselingsgesprekken.

De groep blijft een jaar lang bij elkaar, twee keer per maand. Tijdens de bijeenkomsten herhalen we oefeningen uit de officiële MBSR training met een frisse blik, worden nieuwe oefeningen aangereikt en bespreken we oefenervaringen na. Diverse onderwerpen worden educatief belicht. We verdiepen thema’s uit de 8 weekse training en nieuwe thema’s komen aan bod.

THEMA’S:

We verdiepen thema’s uit de 8-weekse training zoals bijvoorbeeld:

  • ruimte voor mindfulness vinden in de hectiek van de dag
  • de houdingskwaliteiten: frisse blik, niet-oordelen, vertrouwen, geduld, niet-streven, loslaten, accepteren
  • de standen van de geest (stress-modus en doe-modus) die ons beperken
  • gedachten als gedachten zien

Ook nieuwe thema’s komen aan de orde, zoals bijvoorbeeld:

  • het laten ontstaan van meer vriendelijkheid en dankbaarheid naar onszelf.
  • het verschil tussen kalmte- en inzichtmeditatie (en wanneer welke toe te passen)
  • ankers om dagelijks naar terug te keren

Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor reflectie op je voortgang – én je struikelblokken – bij het integreren van mindfulness in je leven. Ook de thema’s die we gaan verdiepen kunnen je hierin steunen. Reflectie op het dagelijks toepassen van mindfulness biedt je de mogelijkheid om tot dieper inzicht te komen en bij lastige thema’s meer te verzachten.

Het is zo fijn om regelmatig met dezelfde groepsgenoten oefenervaringen te delen en bespreken, die rode draad door de sessies heen is erg ondersteunend. Ik ben er zeer door geïnspireerd en gevoed.

STILTEDAGEN:
In het jaarprogramma zijn twee stilte-retraitedagen opgenomen: medio mei en oktober. De  stiltedagen duren steeds 8 uur waarin we in stilte oefenen.Een stiltedag geeft verdieping aan je mindfulnessbeoefening. Het brengt je thuis bij jezelf. Door een dag voornamelijk gericht te zijn op wat er zich van binnen afspeelt aan lichaamsgewaarwordingen, gevoelens, emoties en gedachten ontstaat vanzelf een diepere doorleving en inzicht van wat van waarde is in jouw leven. De stiltedagen zijn van 09.00 tot 17.00.

INDIVIDUELE UITWISSELINGSGESPREKKEN:
Gedurende het jaar word je 3 keer uitgenodigd voor een uitwisselingsgesprek. Soms individueel, soms in een subgroep. Een uitwisselingsgesprek kan een waardevolle mogelijkheid bieden om vragen te stellen en twijfels te bespreken die:

  • te maken hebben met je beoefening
  • de inbedding van mindfulness in het dagelijks leven betreft
  • je zelf waaardevol acht om te bespreken

Soms ervaren we schroom om ‘domme’ vragen te stellen en hebben we het gevoel dat we het allemaal zelf wel kunnen ontdekken. Het eenvoudige credo: ‘Er bestaan geen domme vragen; vragen niet stellen terwijl ze je wel duidelijk bezighouden is wél dom’, kan ons helpen op onze weg naar een meer behulpzame leerhouding.

Ik ben milder, vriendelijker voor mijzelf . Wanneer ik stress ervaar, laat ik die zaken die me niets brengen makkelijker los. Ik voel me opener en zelfverzekerder.

VOOR WIE:
Voor iedereen die een achtweekse mindfulness training heeft gedaan en zich wil committeren om mindfulness dieper te verankeren in het dagelijks leven.

DATA EN TIJDEN:
De groep komt een jaar lang, twee maal per maand bij elkaar. In totaal 20 bijeenkomsten. We starten bij voldoende deelname in het voorjaar van 2020. Maximaal 15 plaatsen beschikbaar.
Duur van de bijeenkosmten: 1,5 uur, tijd: in overleg met de deelnemers.

Ik heb een breed palet aan handvatten aangereikt gekregen. Er zijn wezenlijke veranderingen opgetreden in hoe ik mij verhoud tot mijzelf en anderen.

INVESTERING:
€ 55,00* per maand op basis van een commitment van 12 maanden. De totale investering bedraagt dus € 660,00. Het bedrag is inclusief 20 bijeenkomsten, 2 stiltedagen, 3 uitwisselingsgesprekken en audiomateriaal t.b.v. de geleide beoefening.

* Indien je privé betaalt is het bedrag vrij van btw. Betaal je zakelijk dan is het bedrag exclusief 21% btw.

VERGOEDING:
Afhankelijk van je zorgverzekering kan een deel van de kosten worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Als je hierover meer informatie wenst, neem dan contact op met de trainer: Paul van Gemert, 0652504267 of via het contactformulier.

AANMELDEN:
Aanmelden kan via de knop hieronder. Na ontvangst van je aanmelding neemt de trainer contact met je op voor een persoonlijk kennismakingsgesprek om wensen en verwachtingen ten aanzien van je deelname verder af te stemmen.

Aanmelden
Ontmoet de trainer

Praktische informatie

Startdatum: najaar van 2020.
Alle data: wordt in overleg met de deelnemers gepland.
Begintijd: wordt in overleg met de deelnemers gepland.
Eindtijd: wordt in overleg met de deelnemers gepland.
Investering € 55,00 per maand (totale investering: € 660,00) Afhankelijk van zorgpakket en zorgverzekeraar is (gedeeltelijke) vergoeding mogelijk.
Door |2020-03-09T09:55:12+00:007 januari 2019|Mindfulness training|Reacties uitgeschakeld voor Mindfulness Jaargroep

About the Author:

Paul is een gepassioneerd mindfulness en compassietrainer. Hij heeft zijn opleidingen tot mindfulness trainer (MBSR) gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. Zijn opleiding tot compassie trainer (MBCL) volgde hij bij Frits Koster en Erik van den Brink. Zijn interesse gaat vooral uit naar de toepassing van mindfulness in het dagelijks leven. Hij zegt daarover: “mindfulness is geen trucje. Het is ook geen gecultiveerde ‘manier van doen’. Mindfulness kun je namelijk niet ‘doen’. Het is een actieve levenshouding die je door training, in een altijd aanwezige verbinding met het dagelijks leven, kunt ontwikkelen Paul is categorie 1 gecertificeerd en als zodanig ook geregistreerd bij de VMBN. Parallel aan zijn werk als trainer is hij psychosociaal therapeut en coach, vrijgevestigd, met een eigen praktijk. (www.paulvangemert.nl) Paul is tevens oprichter van het Mindfulness Centrum Eindhoven.