Over mindfulness

/Over mindfulness
Over mindfulness2018-12-17T08:40:34+00:00

Over mindfulness

Wil je je verder orienteren over Mindfulness? Op deze pagina vindt je meer informatie.

Wat is Mindfulness

Je kent het wel: je gaat volledig op in de ervaring; de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Je bent “stil” en volledig met je aandacht in de ervaring van dat moment.

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

Met Mindfulness ontwikkel je het vermogen om op te merken wat zich in het nu voordoet, zonder direct over te gaan tot het be- of veroordelen of rationeel analyseren van wat waargenomen wordt. Het is je bewust zijn (je gewaar zijn) van een ervaring, terwijl deze plaatsvindt. Mindfulnesstraining word zeer succesvol toegepast bij o.a. stressklachten, vermoeidheidsklachten, burn-out en depressie. Met het beoefenen van opmerkzaamheid of mindfulness wordt een bewustwordingproces in gang gezet, waarmee je inzicht, een betere energiehuishouding en innerlijke vrijheid ontwikkeld.

Mindfulness training

Mindfulness training vergroot jouw vermogen om met je aandacht meer aanwezig te zijn in het HIER en NU. Het leert je volledig bewust te zijn van wat je in het moment ervaart. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van ‘automatisch’ te reageren.

Lees meer

Bekijk onze trainingen.

De mindfulness trainingen starten op diverse dagen en tijden. Zo is de kans groot dat er een geschikt moment voor je is om aan de training te kunnen deelnemen.

Lees meer

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt trainen.

Voor wie is een Mindfulness training geschikt?

Mindfulness is voor iedereen die in zijn leven minder stress wil ervaren, bewuster wil leren leven en beter wil leren omgaan met moeilijke situaties. De mindfulness training is zeer effectief en zinvol voor mensen die geestelijk of lichamelijk beter in balans willen komen.

Waarom een Mindfulness training?

Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness leert je de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die je niet helpen. Je wordt je bewust van wat je doet en hoe je reageert. Je kunt beter je grenzen bewaken.

Resultaten?

  • meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • het meer afstand kunnen nemen van problemen.
  • het leven wordt makkelijker en je geniet bewuster en intenser.
  • meer energie tot je beschikking hebben.

Een vermindering van:

  • stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid).
  • slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • depressie en angst
  • (chronische) pijn
  • psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag