Compassie training

/Compassie training
Compassie training2019-03-31T18:11:51+00:00

Wanneer we mindfulness beoefenen leren we om bewust aanwezig te zijn bij het leven zoals het zich van moment tot moment aan ons voordoet. Maar hoe gaan we om met momenten die extra moeilijk en pijnlijk voor ons zijn en waar we onder lijden? Dat is een uitdaging waar we allemaal voor komen staan. We leven nu eenmaal in een kwetsbaar bestaan en krijgen vroeg of laat te maken met tegenslag, verlies van wat ons dierbaar is, ziekte en ouder worden. De sleutel is dat we leren het leven niet alleen met mindfulness maar ook met heartfulness tegemoet te treden. Dat wil zeggen: met compassie of mededogen. toch doen we vaak het tegenovergestelde. We zijn hard voor onszelf. We vinden dat we niet kwetsbaar mogen zijn, schamen ons en isoleren ons van anderen. We luisteren naar een innerlijke criticus terwijl we een innerlijke helper nodig hebben.

Wat is compassie?

Compassie is het vermogen om ons te betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel van onszelf als van anderen, en de moed en bereidheid hebben om er wat aan te doen. Het is dus niet overmatig dienstbaar zijn aan anderen en jezelf verwaarlozen. Het is ook niet zwelgen in zelfmedelijden ten koste van anderen. Compassie is de weg ontdekken hoe zorg voor jezelf zorg voor anderen hand in hand kunnen gaan.

Dat onder boosheid en stress een zachtere emotie zit en een onvervulde behoefte… makes so much sense :-).

Elk mens beschikt over het vermogen tot compassie, maar niet altijd heeft dit vermogen de kans gekregen tot bloei te komen. Gelukkig kan daar door oefening wat aan gedaan worden. De Compassietraining of Mindfulness-Based-Compassionate-Living (MBCL) is ontwikkeld door Frits Koster en Eric van den Brink voor hen die al vertrouwd zijn met mindfulness-beoefening en de helende werking van mindfulness willen verdiepen met oefeningen in compassie. Het is gebaseerd op een wetenschappelijk gefundeerde visie op het belang van (zelf)compassie. Zelfcompassie blijkt nauw samen te hangen met onze gezondheid en ons welzijn – fysiek, psychisch en sociaal.

Voor wie?

Heb je gemerkt dat je baat hebt bij mindfulness-oefeningen, maar vindt je het best moeilijk deze te integreren in je dagelijks leven? Blijven inzichten vaak in je hoofd hangen zonder dat ze deel worden van je leven(‘ik snap et wel, maar voel het niet’)? Heb je last van hardnekkige patronen van zelfkritiek, jezelf terugtrekken of jezelf overvragen? Kun je wel wat meer oefening gebruiken in een vriendelijker houding naar jezelf en/of anderen?

Is het antwoord op een of meer van deze vragen bevestigend, dan kan de compassietraining een waardevol vervolg zijn. Je krijgt dan een oefenprogramma aangeboden om meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met jezelf en anderen te ervaren.

Criteria voor deelname: je hebt eerder een mindfulnesstraining gevolgd (MBSR, MBCT of gelijkwaardig programma).

Tijdsinvestering? 8 bijeenkomsten van 2 ½ uur en een extra oefendag(deel); 45 minuten per dag thuis oefenen.

Werkwijze? Deze is vergelijkbaar met een mindfulness training. Er zijn 6 tot 10 deelnemers. In e bijeenkomsten worden geleide meditaties gedaan die worden nabesproken, je hoeft niet meer te delen dan je wilt. Thema’s die aan de orde komen: hoe het voorstellingsvermogen voor en tegen ons kan werken; een veilige plek; de compassievolle metgezel; compassievol omgaan met weestand; verlangen; schuld; schaamte; lastige patronen en de innerlijke pestkop; compassie belichamen en een innerlijke helper voeden; het goede binnenlaten en ruimte maken voor geluk; vergeving van onszelf en anderen; de vier levensvrienden; vriendelijkheid, medevreugde, mededogen en gelijkmoedigheid.
helpende inzichten uit de psychologie en neurowetenschappen worden in begrijpelijke taal uitgelegd. Voor thuis zijn er voor elke week oefensuggesties aan de hand van een werkboek met audiomateriaal.

Ik ben meer accepterend bij vervelende situaties of negatieve emoties. Tijdens een moeilijk moment kwam heel erg sterk een innerlijke pestkop opzetten. Op dat moment herkende ik dat en kon ik mezelf troost bieden. Het herkennen van een behoefte aan zelfcompassie werkte al heel verzachtend.

De training bestaat uit acht sessies van elk 2,5 uur. Net als bij de mindfulnesstraining is het thuis oefenen van belang. Je haalt het maximale uit de training bij een dagelijkse formele beoefening en reflectie van gemiddeld een half uur tot een uur per dag.
De compassietraining is net als de mindfulnesstraining een ervaringsgerichte training. Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met onszelf en met anderen. Moeilijke ervaringen worden niet uit de weg gegaan, maar er is ook ruimte voor humor en gemak. Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan eigen ervaring getoetst wat heilzaam is en wat niet.

Mezelf meer gunnen, ook als ik ‘jaag’ om dat dan toe te staan. Door minder oordelend te zijn na jaaggedrag activeer ik het stresssysteem ook minder.