8-weekse mindfulness trainingen

/8-weekse mindfulness trainingen
8-weekse mindfulness trainingen2019-10-31T09:51:47+00:00

Inhoud van de training

Door het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness zul je stressprikkels eerder en beter opvangen. Je leert om anders om te gaan met gedachtepatronen die je niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je leert om je beter te kunnen concentreren en je gemakkelijker ontspannen. Gaandeweg ontwikkel je een hogere mate van bewustwording. Je leert om beter je grenzen te bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

“Ik wil leren genieten. Dit is de weg ernaartoe. Peter

Bewezen effectief

Mindfulness­training is een training met een duidelijk omschreven programma. Ook wel MBSR ofwel Mindfulness Based Stress Reduction training genoemd. De  effectiviteit van de MBSR training is wetenschappelijk bewezen. De Amerikaanse bioloog Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met psychologische inzichten uit onze westerse maatschappij samengebracht in de achtweekse mindfulnesstraining,. Het MBSR trainingsprogramma zoals het mindfulness Centrum Eindhoven deze aanbiedt bestaat al meer dan 35 jaar en is door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief gebleken. Belangrijke aspecten die onderzoek laten zien is dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Programma

Leren door te doen

In de mindfulnesstraining leer je door te doen. Het is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de sessies worden mindfulnessoefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks een half uur tot veertig minuten te reserveren.

Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

“Vroeger was ik altijd bezig met het wegschoppen van moeilijke gevoelens. Altijd in gevecht. Ik ben daar nu veel minder mee bezig. Het is gemakkelijker en maakt mijn leven prettiger”. Mireille

Mindfulness­oefeningen

De mindfulnessoefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden tijdens de trainingsessie nabesproken. Dit laatste is een belangrijk onderdeel van de training omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je hindernissen of obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen

De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, één van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren. In de training leer je een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Om dit goed te kunnen begeleiden zijn de trainers professioneel opgeleid. Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, communicatie met aandacht. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

“Ik hoef niet zoveel meer van mezelf”. Eva

Voor wie

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn.

Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans! Regelmatig start er wel een training in het Centrum.